Visserijkundig Onderzoek Noord

Donderdag, 30 november 2017

Zaterdag 25 november heeft er een visserijkundig onderzoek plaats gevonden op de vijver van Industrieterrein Noord. Doordat er is juni 2016 massale vissterfte heeft plaats gevonden heeft het bestuur van de MHv besloten om te laten onderzoeken wat de visstand op dit moment is.

Het bestuur was al van mening dat er weinig vis meer in de vijver zat, maar om een beter beeld te krijgen wat het bestand daadwerkelijk is moest een visserijkundig onderzoek plaatsvinden. Door een onderzoek komt naar boven wat en hoeveel er nog wel in zit. We wisten wel dat er nog kleine vis in zit, maar hoe zat het met de karper, zeelt, snoek en de brasem. Het is erg lastig om karpers tijdens zo’n onderzoek te vangen, dus daar hebben we nog steeds geen duidelijk beeld van. Wat wel duidelijk is, is dat er maar een enkele brasem en zeelt rond zwemt.

Eerst werd er met een net gevist. De eerste trek gaf helemaal geen vis. De tweede trek gaf 10 vissen in het net, waarvan 2 mooie snoeken. 1 van 58 cm en 1 van 87 cm die zichzelf nog net voorzien hadden van een visje.
Daarna is er elektronisch gevist en dit leverde beduidend meer vis op, hoewel er bij vermeld moet worden dat er erg veel kleine vis gevangen werd. Ook werd er een mooie zeelt gevangen.

De eerste conclusie die kon worden opgemaakt is dat er genoeg kleine vis aanwezig is en dat alle grote vissen niet meer aanwezig zijn. We wachten nog op het definitieve rapport, hoewel het wel duidelijk is dat we als vereniging genoeg werk hebben om er voor te zorgen door ook de vijver van noord weer voorzien word van een mooi bestand, zodat er ook op dat water weer lekker gevist kan worden.
Na de jaarwisseling zal er ook nog een onderzoek plaats vinden in het Wilhelminapark om ook van dat water een duidelijker beeld te krijgen van wat het bestand daar is. Word vervolgd dus.

Het bestuur.