Nieuwsbrief Oktober 2018

Maandag, 15 oktober 2018

CONTRIBUTIE 2019

In de ledenvergadering van 3 april jl. was al aangekondigd dat er waarschijnlijk een contributie verhoging kwam voor 2019. Deze verhoging komt er inderdaad en is een gevolg van een verhoging van de afdracht aan de Federatie Oost Nederland van € 1,50 en een verhoging van de afdracht aan Sportvisserij Nederland van € 1,00. Hierdoor komt de totale afdracht aan de Federatie op € € 11,00 en de totale afdracht aan Sportvisserij Nederland op € 15,00 Dit is dan nog zonder de afdracht aan de combinatie Staphorsterveld van± € 0,50 per lid.
Als vereniging kunnen wij deze verhogingen niet voor onze rekening nemen en wij zullen, hoezeer ons dit ook spijt, de contributie moeten verhogen tot een bedrag van € 31,50 per jaar.

Als bestuur hopen wij dat u begrip heeft voor onze situatie.

TWEE HENGELS

Op de wateren van de MHv mag met ingang van januari 2019 met twee hengels worden gevist i.p.v. drie. Deze keuze is gemaakt omdat er regelmatig klachten binnen komen dat er veel lijnen in het water liggen en vissers het elkaar moeilijk maken. De lijnen worden vaak ver uitgegooid of uitgevaren waardoor andere vissers geen ruimte krijgen om hun lijnen uit te gooien. In alle gevallen dient men rekening met elkaar te houden en recht vooruit te vissen. De wijzigingen zullen zowel in de visplanner als in het vergunningsboekje worden aangepast. Voor de wateren die deze wijziging aangaat verwijzen wij u naar de Visplanner app of naar het nieuwe boekje. Deze zijn aan te vragen via https://www.mijnsportvisserij.nl/

VRIJWILLIGERS

De Meppeler hengelaars vereniging is op zoek naar jou!
Als MHv zijn wij op verschillende fronten actief waarbij we niet zonder vrijwilligers kunnen. Voor de volgende activiteiten zijn we op hen aangewezen:
1.Jeugdvislessen.
2.Maaiwerkzaamheden.
3.Waterschapschouw.
4.Snoeiwerkzaamheden.

Ad. 1. Onze vismeester geeft vislessen aan de leerlingen op de basisscholen. Na de lessen gaan de leerlingen ’s middags naar het water om hun kennis in de praktijk te brengen. Daarbij kan deze vismeester wel een aantal extra handen gebruiken die de kinderen helpen aas aan en vis van de haak te doen. Deze activiteiten vinden overdag plaats tijdens de schooluren in de zomerperiode. Tot nu toe vaak in het Wilhelminapark.

Ad. 2. De vereniging beschikt over een bosmaaier en een zitmaaier waarmee visstekken kunnen worden onderhouden. Deze werkzaamheden vinden zomers en in de nazomer plaats. Dag en tijdstip worden door de vrijwilliger(s) zelf bepaald in overleg met de heer N. Reinink, die het beheer over dit materiaal heeft.

Ad. 3. De waterschapschouw vindt 3 keer per jaar plaats in de wijk de Oosterboer en op industrieterrein Blankenstein. Meestal in mei, juli en eind september. In mei is het vaak 1 dag. In juli en september wordt er een week gewerkt. Tijdens deze acties die door de week tussen 07:00 en 16:00 plaats vinden wordt er door de vrijwilligers vis teruggezet die bij het maaien van de waterplanten op de wal terecht komt. Het waterschap benadert de coördinator van onze vereniging over de exacte data en tijdstip. De coördinator neemt contact op met de vrijwilligers en probeert een bezetting voor de verschillende actiedagen te regelen.

Ad. 4. In de winterperiode worden er snoeiwerkzaamheden verricht. Standaard wordt er onderhoud snoeiwerk verricht maar soms moet er meer gebeuren. Deze werkzaamheden vinden plaats in overleg met de gemeente. De zaterdag is hier een geschikte dag voor gebleken. In overleg met de vrijwilligers wordt er een dag gepland.

Ook vrijwilliger worden? Meld je dan aan door een email te sturen naar jheersma@home.nl, dan kunnen wij contact met je opnemen.

L.B. Sjoers
Voorzitter Meppeler-Hengelaars vereniging