In memoriam Jan Krikken.

Woensdag, 15 januari 2020

Onlangs is overleden ons oud bestuurslid en tevens erelid Jan Krikken.

Jan was niet zomaar lid van het bestuur in de functie van penningmeester, maar eigenlijk het gezicht van de gehele vereniging. Door zijn kennis en zeker ook door zijn enorme inzet gedurende meer dan 30 jaar, heeft hij onze vereniging daar gebracht waar ze nu staat, een financieel zeer gezonde vereniging met een voor Meppeler begrippen groot aantal leden, waaronder ook veel jeugdleden.

In zijn bestuursperiode zijn er veel zaken waarop hij zijn stempel heeft mogen drukken. Te denken valt aan de automatisering van de financiën en het ledenbestand, waarvan het huidige bestuur nu nog steeds de vruchten plukt. Ook het inbrengen van al het water in de hele gemeente Meppel, waaronder zelfs het Wilhelminapark, wat altijd een status aparte had, werd ingebracht. Wat nu de Engelgaarde is en vroeger Blijdenstein, is na een forse inspanning behouden gebleven als viswater. Daarnaast was de combinatie Staphorster Veld ook zijn ding, niet in de laatste plaats door de goede contacten met de bestuursleden van de andere aangesloten verenigingen. Ook de wedstrijden voor de schooljeugd hebben jarenlang mede door zijn inzet op grote aantallen deelnemers mogen rekenen. Dat de oudere vissers niet werden vergeten bleek wel uit de nog steeds elk jaar uitgeschreven wedstrijd voor 50 plussers. Jan was in alle opzichten een werkend bestuurslid gezien zijn activiteiten bij de documentencontrole aan de waterkant en niet te vergeten de distributie van lidmaatschapsbewijzen en het blad “Tussen Haakjes “ samen met zijn Betsy vanuit hun garage.

De contacten bleven niet alleen beperkt tot Meppel. Ook de overkoepelende organisatie Oost Nederland werd tijdens vergaderingen steevast door Jan bezocht. Immers zo was zijn standpunt, dan kun je ook meebeslissen en als je er niet bent, dan wordt er over je beslist.

Vermeldenswaard is zeker ook nog dat hij door Zijne Koninklijke Hoogheid benoemd werd tot Lid in de orde van Oranje Nassau, een lintje dat gezien zijn inzet voor de Meppeler Hengelaarsvereniging meer dan op zijn plaats was.

Rest ons nog, namens alle leden van de MHv, hem via dit in memoriam onze waardering uit te spreken voor wat hij voor ons allen heeft betekend.

Het bestuur van de MHv.