Zelf vis uitzetten? Niet doen!

Dinsdag, 18 augustus 2020

Er worden de laatste jaren vissen, met name karpers aangeboden op marktplaats, social media enz.
Vervolgens worden er dan wel eens wat vissen gekocht en uitgezet in viswater waarvan men denkt ''er moet meer vis in’’.

Dat kan ook helemaal uit de hand lopen als je vissen uitzet die bijv. een ziekte bij zich dragen. En als er grote aantallen worden bijgezet kan dit effect hebben op de huidige bestand met alle gevolgen van dien. Vaak worden er kleine visjes aangeboden, maar die hebben helemaal geen overlevingskans. Het is voer voor de roofvissen of aalscholvers. Zonde van je geld! Voor uw eigen vijver in de tuin zijn ze wel geschikt.

Laat het uitzetten van vis over aan de vereniging en Sportvisserij Nederland. Wij hebben de visstand goed in kaart en wij zorgen dat het uitzetten op een verantwoorde manier wordt gedaan. De vissen worden dan ook bij gerenommeerde kwekers aangekocht.
Als je slecht vangt wil dit niet zeggen dat er niet genoeg vis zwemt. Het bestand in onze vis wateren is goed!

Er is door de SVON een uitzetplan gemaakt om karper uit te zetten voor de lange termijn, welke in de afrondende fase zit. Naar alle waarschijnlijkheid worden er dit jaar nog karpers uitgezet.
Wellicht leuk om daar een keer bij te zijn om te zien hoe dat gaat? Datum volgt nog.